tisdag, december 26, 2006

Julsammanfattning

Traditionen att gå ut på juldagen har inte nått hooden, konstaterade A och jag framför de låsta dörrarna till såväl irländska puben som Röda Rutan i Kista Galleria. Inte för att vi själva varit så bra på den traditionen heller, förra året gick vi ut på annandagen, lyckliga över att det nuförtiden går att "ta en runda" i Kista. Men men. Både Hollywood och La Piazza var öppet så det blev en liten vuelta i alla fall. På Piazzan kom ljuva minnen från den tid då stället fortfarande hette Freddy´s över oss, då jag och T hyrde hela stället för att ha vår artonårsfest där. Den spårade ur såklart, på lite olika sätt, men mest av allt var det fantastiskt roligt.

Här skulle jag kunna bli sentimental och citera en låttext som handlar om främlingars mystik och det fina med att komma hem och se sin historia i de gamla vännernas ansikten. Det tänker jag inte göra. Men vueltan i Kista tillhör definitivt en av höjdpunkterna i julfirandet såhär långt.

En annan var när brodern fick en skiva med nån svensk hiphopsnubbe av pappa och jag frågade vem han var.
- Han är från Fjärde Världen, svarade bror.
- Va, sa mamma, plötsligt intresserad, är han eskimå?
Samma familj, totalt skilda referensrum.

Lite sugen är jag på att lägga upp en femtiotalshusmodersbild på mig (det är så jag helst vill bli framställd) poserande framför julbordet med den vackra tabboulehn i famn, men tyvärr finns den i pappas kamera och han är ute och åker rullskidor.

1 Comments:

Blogger Naja said...

hoodrundan är helt klart bästa jultraditionen! nu är jag hemma och det är så ljuvligt skönt så jag storknar nästan!

29 december, 2006 11:53  

Skicka en kommentar

<< Home