onsdag, december 20, 2006

2006

Jag härmar Klara och gör en sån här.

2006
1. What did you do in 2006 that you'd never done before? Jag började frilansa på heltid och lyckades faktiskt försörja mig.
2. Did you keep your New Year's resolutions, and will you make more for next year?: Jag brukar inte ge några nyårslöften. Inte i år heller.
3. Did anyone close to you give birth? Min morbror fick lilla Ella! Det var mest avlägsna babysar i år.
4. Did anyone close to you die?: Nej.
5. What countries did you visit?: Tyskland tror jag var det enda landet. Tyvärr inte Spanien, det var en miss.
6. What would you like to have in 2007 that you lacked in 2006?: Semester! Och en romans kanske.
7. What dates from 2006 will remain etched upon your memory, and why?: Den dag jag fick veta att jag fick jobbet kanske, men det har jag ju redan glömt. Likadant med den dag Ola och jag blev klara med uppsatsen.
8. What was your biggest achievement of the year?: Först blev jag klar med min magisteruppsats, sen jobbade jag med fantastiskt mycket roliga grejer på Latifeh som utvecklade mig på många sätt, sen fick jag ett fantastiskt roligt heltidsjobb som jag ALDRIG trodde jag skulle få. Mm, det var ett bra år ur jobbsynpunkt.
9. What was your biggest failure?: Jag jobbade kanske lite väl mycket? Men jag kan inte säga att jag begick några större misstag. Hybrisvarning.
10. Did you suffer illness or injury?: Inte så farligt. Lite feber och sånt här på slutet bara.
11. What was the best thing you bought?: Min lägenhet.
12. Whose behaviour merited celebration?: Älsklingarna på Möllan. För att de alltid, alltid är de bästa. Och Naouras.
13. Whose behaviour made you appalled and depressed?: Svårt. Men en person jag står väldigt nära var väldigt dum mot sig själv det här året, det är nog det som gjort mig mest ledsen i år.
14. Where did most of your money go?: Tågbiljetter känns det som. Men det var nog en hel del kläder också. Och en och annan utekväll såklart.
15. What did you get really, really, really excited about?: Allt roligt jobb jag haft. Och alla nya fina människor jag lärt känna. Det har varit inspirationens år på många sätt.
16. What songs will always remind you of 2006?: Sommaren: Sergio Mendes. Vintern: Asha Ali. Våren minns jag ingen musik från. Inte hösten heller.
17. Compared to this time last year, are you:
i) ...happier or sadder?: Gladare, de här dagarna för ett år sedan var jag lite "tillbaka-i-Sverige-deprimerad". Precis innan dess var jag mycket lycklig.
ii) thinner or fatter?: Smalare. Jag var ju precis hemkommen efter tre månaders socker+stekt ägg+smält ost+caipirinha-diet då...
iii) richer or poorer?: Rikare.
18. What do you wish you'd done more of?: Rest och vilat.
19. What do you wish you'd done less of?: Nojat under hösten. Jag tror faktiskt inte heller att det är bra att arbeta så mycket som jag har gjort i år även om det varit sjukt kul nästan jämt.
20. How will you be spending Christmas?: Med familjen i Kista.
22. Did you fall in love in 2006?: Nä inte direkt.
23. How many one night stands?: Det är inte officiella siffror.
24. What were your favourite TV programmes?: L-word! Nästan det enda jag såg på tv.
25. Do you hate anyone now that you didn't hate this time last year?: Nej jag tror faktiskt inte att jag hatar så många.
26. What was the best book you read?: Kanske "Montecore". Har så svårt att minnas vad det var jag läste i år. Svårt för såna här listor överhuvudtaget. Jag får kanske återkomma.
27. What was your greatest musical discovery?: Tja, upptäckt och upptäckt, men det var fint när Ashas skiva kom ut.
28. What did you want and get?: Jobbet!
29. What did you want and not get?: En kärlekshistoria.
30. What was your favourite film of this year?: Såg jag några filmer? Inga som gjorde några större intryck uppenbarligen.
31. What did you do on your birthday, and how old were you?: Jag och Naouras hade fest hemma hos henne när jag fyllde 24.
32. That one thing would have made your year immeasurably more satisfying?: Jag hade ju som sagt gärna velat bli kär men jag är faktiskt väldigt nöjd med mitt år ändå.
33. How would you describe your personal fashion concept in 2006?: Klänning! Och så lärde jag mig lägga rouge.
34. What kept you sane?: Vännerna.
35. Which celebrity/public figure did you fancy the most?: Oj det var svårt. Vet inte.
36. What political issue stirred you the most?: Sverigedemokraterna i Skåne.
37. Who did you miss?: I januari: typ alla jag känner. Resten av våren: De där i Amerikat. Sommaren: Naouras i Stocken. Och över hela året: Sussie i Tyskland.
38. Who was the best new person you met?: Sambosarna i Dalen, och så Machobabysarna. Åh, vilka guldkorn.
39. Tell us a valuable life lesson you learned in 2006: Jag tror att jag trots att jag jobbade så mycket lärde mig värdera och utnyttja min fritid bättre. Jag maxade utdelningen på dygnets timmar kan man kanske säga. Samtidigt blev jag väldigt bra på att vara ensam också, det är en fin balansgång där som jag blev ganska bra på.
40. Quote a song lyric that sums up your year: Åh, nä, det tänker jag inte.

Kommentar: Arbetet har helt klart stått i fokus det här året. Sorgligt? Nej, det tycker jag nog inte, det har varit så sjukt roligt. Men det är förstås både bra och dåligt, utvecklande på samma gång som jag skulle bränna ut mig om jag fortsatte på det här sättet. Men nu går jag ju in i den fasta anställningens värld med betald semester osv. Socialt har det också varit ett jättebra år, även om det började dystert i ett tomt Malmö. Jag har mått väldigt, väldigt bra det här året, förutom en liten dipp under hösten när allt var så osäkert och jag bara hoppades och blev lite knäpp på kuppen.