lördag, december 23, 2006

Julefrid

Bönsalsa på stora vita bönor, filodegsknyten med spenat och fårost, tabbouleh på häflten grönkål hälften persilja, matvete istället för bulgur (klimathot gå och dö), det lagar jag medan mor gör sillsallad och syster för andra året i rad protestlagar makaronipudding ("får Anja göra annan mat så får jag också" "javisst om du gör det själv"). Bror stryker, far skurar varje hörn av huset och lyssnar på Estrella Morentes julskiva från Albaicin, på omslaget finns en bild av Alhambra och jag lovar mig själv att se till att komma till Granada nästa år, jag längtar efter Granada. Det blir mitt nyårslöfte.

Jag skalar en apelsin med potatisskalare och skär skalet i tunna, tunna strimlor, kokar dem sedan i sockerlag, doppar ändarna i choklad, sätter in nejlikor i andra apelsiner och det finns verkligen ingenting som är så rogivande som att pilla med mat.

Sen tjuvsmakar vi på julfikat framför Arsenal-Blackburn. Men inte pepparkakorna, inte heller saffransbrödet, de får vänta till imorgon.

Och julefrid, ja, det verkar som att den faktiskt finns här i år.