lördag, september 16, 2006

Helt vanliga ponies

När jag kom ut i loftgången efter att ha åkt runt halva Dalarna igår stod dörren till mitt hem på glänt. Därinne var det fullt av vänner, vin och My little Ponies. Vilket mottagande! Jag glömde genast hur trött jag var och lät mig villigt övertalas till att följa med på konstfest på Mejan. Väl där insåg jag definitivt att jag hade lämnat skogen och var tillbaka i Stocken igen.

K skulle ha gått på föreläsning med Tiina Rosenberg i veckan. Det gick inte, eftersom hon
  1. Hade blivit dumpad av sin kille.
  2. Hade fått tillbaka alla sina ponies.
  3. Hade migrän pga måntan.

Hade Tiina godkänt de skälen till att utebli? Det tror jag. Hjärtesorg och ponies skojar man inte bort. Inte heller migrän för den delen. Men det var trist för hennes egen skull att hon missade Tiina. (Varför är egentligen alla Tiina med Tiina? Det är aldrig någon som känner henne men alla kallar henne alltid Tiina.)

För att byta ämne helt: Det är så bra att byta värld ibland. Minnas att jorden inte enbart består av två kollektiv på Möllan och Enskede utan att det även finns sådant som Hästbergs klack, 419 m högt varifrån man ser sju sjöar och en by vid dess fot där det faktum att hunden Tilda sprungit och gömt sig i en vedbod efter att ha blivit rädd för en geting är största händelsen på en vecka.

Det är även väldigt nyttigt att vara helt tyst och ensam ibland. Och från den här skogssemestern fick jag med mig en massa poäng:

Gubbpoäng:

  • Tänkt en hel del på vårt lands historia och mina gamla släktingar
  • Lyssnat på Dan Andersson
  • Pratat om björn och hund
  • Inte tittat på tv förutom när det varit sport och Uppdrag granskning

Fältbiologpoäng:

  • Tänkt ganska mycket på hur fantastisk skogen är.

Kulturarbetande feministpoäng:

  • Druckit rödvin och läst Elfriede Jelinek på kvällarna

Husmoderspoäng:

  • Kokat oändliga mängder marmelad
  • Plockat svamp och fryst in
  • Varje dag gått ut på gården, plockat tomater, sallad, bönor, persilja, bönor och sockerärter och tänkt "åh så underbart gott. Från min egen gård!" när jag ätit.
  • Bakat grovt bröd med morot, sesamfrö och linfrö i.

Svennepoäng:

  • Badat i tjärnen varje dag trots att det bara varit 15-16 grader varmt, hållit på att frysa ihjäl varje gång men intensivt tänkt "det blir så skönt sen" medan jag försökt överleva det kalla vattnet.

Vad säger detta? Jo, åtminstone en sak: den här sommaren har jag hängt med gubbar och på Möllan. Men nu är det slut på det.

Jag köpte en vinterkappa idag. Egentligen var det Richard som skulle köpa en rock men det slutade med att jag klev ut från Zara med en kappa. Den var så fin med sammetsknappar, högt liv, skärp och rynk.

Nu är Naouras på väg hit. Vi ska äta gott som jag inhandlat, dricka vin och välja klänningar. Sen ska vi göra oss så söta och ge oss ut i natten. Lördag! Som redan varit mycket bra med promenad på stan, lite shopping och en öl i solen.

Jag är verkligen tillbaka hemma igen. Det är så roligt.

(Rubriken syftar för övrigt på den bästa frågan i TP: Hur mycket väger en helt vanlig ponny? Fast det är nog bara Möllanbrudarna som förstår det roliga i det, är jag rädd.)