onsdag, augusti 23, 2006

Boll eller blomma? Misär eller idyll?

Så enkelt var det:
Jag: Av oss två är det fortfarande jag som har erfarenheten.
Han: Men jag hävdar fortfarande att frågar du någon annan så har den en helt annan erfarenhet.
Såklart. Enklare än så blir det inte. Alla har egna erfarenheter, egna bilder, av allt. Men varför skulle inte min bild vara något värd? Varför får inte jag tycka att min uppväxt var bra och fin? Varför ska någon annan komma och bestämma hur min bild av min barndom ska se ut?

Anna och jag har världens bästa lek för det här. En dag stod vi och väntade på tunnelbanan, båda vilade blicken på Melinas tygkasse som hade ett mönster med något runt med mörka fält i.
- Vad lustigt att det är fotbollar på väskan, sa jag.
- Va? Jag trodde att det var blommor, sa Anna.
Så föddes leken "Boll eller blomma" som så enkelt illustrerar det mest grundläggande: alla utgår vi från våra egna referenser och erfarenheter. Vem ska få bestämma vilken bild som är sann? Var det bollar eller blommor på väskan? Spelar det någon roll? Måste vi bestämma oss för enbart en bild eller kan allas bilder få vara med?

Men det är klart, verkligheten blir så mycket lättare att hantera om man kan dela in den i tydliga kategorier. Åtminstone för den som får definiera kategorierna.