torsdag, november 02, 2006

Vinter på Möllan

Det finns en särskild sorts regn i Malmö. Det är ett lättare regn än vanligt regn, dropparna är små små och finns i hela luften, de kommer från alla håll och först kännner man dem inte riktigt men snart inser man att man blir blöt överallt. Naturligtvis kommer det i kombination med blåst eftersom det alltid blåser i Malmö. När man har varit i stan ett tag vänjer man sig vid det. Men när man precis klivit av tåget efter några månader på annan ort känner man det direkt.

Det finns en särskild slags vinteroväder i Malmö. Det är när det är fyra plusgrader och blåser något överjävligt samtidigt som det kommer nederbörd. Detta resulterar i snöstorm med blötsnö i sidled som smälter till stora vattenpölar när den når marken, om den når marken, större delen fastnar i oskyldiga människors kläder.

Vi lever i en hemlis, sa Ullis en gång och det är så sant. Nu bor varken jag eller hon kvar här men jag är på besök, sitter i köket på Nobel och allt är precis som vanligt men ändå annorlunda. Mina saker är borta, även om mitt namn fortfarande står på dörren. Ola bor i mitt rum. Jag gör samma saker som alltid: hänger på Julias jobb, lyssnar på Fiskens upprörda utläggningar över den nya regeringen och den svenska alkoholpolitiken, lagar mat åt flickorna, dricker öl på Sapla, går en promenad runt Pildammarna, handlar billiga grönsaker på giftsvampen, tar en fika på Simpan. Jobbar lite emellanåt, i studiecellen på Nobel. Gör allt det där som jag gjorde när jag också bodde här bubblan. Skönt att känna att det där regnet är precis lika vått som alltid, skönt att dimpa ner i sitt gamla sammanhang och bli lite omhändertagen.

2 Comments:

Blogger ullas-kit said...

de tycker ja var förbannat bra sagt av mig..men älskling jag tycker att det är en myt att det blåser i malmö. de tyckte inte ja när ja va där. men vi älskarälskarälskar möllish å vi bor där ändå för evigt ju VISSTT??
å pusssar till lille anja gatu från hennes gamle vapendrivare

03 november, 2006 08:49  
Blogger Anja said...

Det är något av det bästa du någonsin sagt (och det är hård konkurrens för jag vet nog ingen som säger så många smarta sanningar), jag tänker på det ganska ofta.
Jag kan intyga att det blåser på Möllan just nu. Men kärleken som kommer från alla håll gör att det går jämnt upp. Fan vad jag älskar den här stan och människorna. Klart att vi alltid bor här.

PS: Ulla: kolla in machobloggen idag.

03 november, 2006 11:34  

Skicka en kommentar

<< Home