onsdag, oktober 25, 2006

Lägesrapport

På radion spelar de "I just want to live" med Robbie Williams och jag tänker på när jag, Carina, Lunkan, Jack och Andreas snurrade runt i USA för tre år sen och bevakade damlandslaget. Mycket sjuka grejer hände på den resan, vi betedde oss som fem småbarn, lekte och busade hela tiden, bodde på knäppa ställen och sprang i olika butiker ständigt på jakt efter någon kabel som fotograferna ABSOLUT var tvungna att ha. Emellanåt jobbade vi också. Ganska mycket, när jag tänker efter. Och på väg till matcherna satte Carina på den där låten, högt, högt i bilen. Då blev alla tysta och fokuserade, precis som om vi skulle spela själva.

Klara får paket nästan varje dag nu, det flyger in poniesar från hela världen till hennes samling. Idag kommer några från USA.

Igår tog jag med mamma på teater, "Jösses flickor - Återkomsten". Hon såg den inte första gången den gick upp, eftersom hon "bodde i Dalarna och på den tiden åkte man inte till Stockholm hursomhelst". För mig var det andra gången, jag såg den med Axel i våras. Jaja, den gamla delen är helt fantastisk, den andra inte alls lika bra men alla som är bara lite intresserade av svensk historia rekommenderas att se den. Varför läser man ingen svensk historia efter medeltiden i skolan? Varför får vi inte lära oss vad som hänt under 1900-talet, alla olika kamper som har utkämpats, och allt det som pågått i det tysta, som Fogelsta till exempel? It´s a shame. Alla mår bra av att kunna sin historia.

Och kan vi, vill vi, törs vi är en lika berättigad fråga idag som på tjugotalet.