onsdag, november 08, 2006

Jag älskar läktarkultur

Det var så fint på Råsunda i söndags. Och det handlar inte om att det var på just Råsunda och AIK som spelade, jag får samma rysningar oavsett om det är Söderstadion eller Malmö Stadion jag sitter på. Pojkarna som sjunger tillsammans, pojkarna som har klippt och klistrat och pysslat i veckor för att fixa ett riktigt fint tifo, pojkarna som älskar sitt lag så otroligt mycket och som får göra allt det där tillsammans med andra som älskar lika mycket. Ibland önskar jag att jag också kunde älska på det sättet. Att det fanns ett lag som var mitt. Jag tror att det är bra för människor att älska så djupt och hitta ett sätt att kanalisera den kärleken. Många säger att fotbollssupportrar är fattiga människor, jag tycker tvärtom. Sen behöver naturligtvis alla männsikor lite självdistans och förmågan att sätta sina egna intressen i perspektiv till andra saker i livet. Men det gäller verkligen inte bara fotbollssupportrar.

Och jag tror att det är bra att få utlopp för aggressioner och hatiska känslor också, så länge man håller sig inom ramarna och spelreglerna. Och inte slår sönder varandra, stormar planen, avbryter matcherna och gör andra farliga saker.

Fotbollsramsor är dessutom ofta otroligt intelligenta. Som bästa Djurgårdsramsan som går ut på att man räknar upp allt man inte är (typ "för korta byxor, stånd i duschen") och sen avslutar med: "Vi är inte AIK". Det är hela den västerländska kulturen sammanfattad i en fotbollsramsa. Visa vem du inte är, så vet vi vem du är. Allt bygger på motsatser, och att visa på det som är motsatt en själv. AIK-arna hatar den ramsan och jag förstår dem.

En sak hatar jag dock mer än något annat. Jag klarar inte av horramsorna. Det finns få saker som gör mig så illa berörd som en hel klack som skriker "sålt sig som en hora, han har sålt sig som en hora". Hororna befinner längst ner i våra hierarkier, det är dem vårt samhälle ser ner på mest av allt, ständigt sparkar och spottar på. Jag hatar att behöva bli påmind om den ordningen när jag går på fotboll.

Men i söndags, på Råsunda, hörde jag inte den ramsan en enda gång. Då var det bara kärlek i luften, besvikelse när Elfsborg gjorde mål, men gränslös kärlek och stöttande när AIK till slut hade vunnit matchen men förlorat guldet. Och det var så vackert, så vackert, trots att jag trodde tårna skulle frysa till is i näbbstövlarna.

Vad jag ska tänka på nu fram till april vet jag inte. Våga inte säga Royal League.

(Och naturligtvis vet jag att det finns en och annan tjej i klackarna också, men det är klar majoritet män och det finns få ställen i vårt samhälle där det är legitimt för män att pyssla, hitta på gulliga ramsor och mysa tillsammans på samma sätt. Det är en del av det som gör allt så fint. Det kan ju vara lite knepigt att vara en pysslande myskille annars.)

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Fint Anja! Smart bloggnamn också. För att visa precis hur vacker den nämnda DIF-ramsan är kommer den här, helt ocensurerad:


VI ÄR INTE AIK! (VI ÄR INTE AIK!) FÖR VI E DJURGÅRN, VI E MYCKET BÄTTRE
VI ÄR DJURGÅRN, INTE AIK

VI ÄR INTE AIK ( VI ÄR INTE AIK)

GNAGARSVIN (GNAGARSVIN)

RÅTTPACK ( RÅTTPACK)

SOLNAAS (SOLNAAS)

BOMBARJACKA (BOMBARJACKA)

TYGMÄRKE (TYGMÄRKE)

KORTA JEANS (KORTA JEANS)

INGA BRUDAR (INGA BRUDAR)

INGA PENGAR (INGA PENGAR)

IMPOTENT (IMPOTENT)

RULLAD MÖSSA (RULLAD MÖSSA)

KLUMPFOT (KLUMPFOT)

PUCKELRYGG (PUCKELYGG)

FÖR VI E DJURGÅRN, VI E MYCKET BÄTTRE
VI E DJURGÅRN, INTE AIK!

09 november, 2006 10:15  
Blogger Anja said...

Den är så jävla bra! och man kan ju använda den om sig själv också, fast byta ut AIK mot nåt man inte gillar.
Men i den version jag fick lära mig var "stånd i duschen" med också. Jag tror det kom efter "Inga brudar".
AIK har ju börjat köra med en ramsa som går:
"Vi är allmänna idrottsklubben AIK
Vi är överallt
Det är inte ni
För ni är Djurgårdsjävlar"
De hävdar att den inte har något alls med Djurgårdsramsan att göra, men jag tror dem inte!
Underbart att jag nu har hela nedskriven.

09 november, 2006 13:26  
Anonymous Anonym said...

Ja, "Djurgårdsjävlar"-ramsan är inte så dum, men i ren klassighet är den fortfarande efter "Hora hora hora hora, Förnamn Efternamn är en hora".

Tacka vet jag lite mer stilfulla dissar som "Anders käkar tacos i Borås", eller "Ingen permanent för Kennedy".

/Vi är inte invandrare, vi är blattar, vi är mycket bättre!

09 november, 2006 14:45  
Blogger Anja said...

Tacosramsan är grym! Och i söndags satt hela Elfsborg och sjöng den när den vandrande chipspåsen blev intervjuad i tv, det var fint.

Men jag undrar var han äter sina tacos? När jag var i Borås i somras försökte jag leta rätt på en tacorestaurang men hittade ingen. Fick äta sushi istället.

Men chipspåsen spöade MFF såklart. Vars klack sjöng "sämre än Källström, för han är sämre än Källström", vilket iofs var ganska fyndigt, men som jag skrev i min analys efter matchen: Även om chipspåsen är sämre än Källström kan han vara bättre än MFF. Kim spelar trots allt toppfotboll i Frankrike.

Vi är inte genus!

09 november, 2006 15:27  
Anonymous Anonym said...

Blir lite förvirrad ang. termen "chipspåsen" eftersom det i min värld numer syftar till Quirino. Men visst är Anders också en skön påse dillchips.

Mot Elfsborg hemma så sjöngs "Bänkad av Källstrom, ja han blir bänkad av Käääällströööm!" Det sägs att han i tv-sändningen hade en tår i ögat i halvtid.

Ett annat stort supporterögonblick var senast DIF spelade borta mot MFF, när klacken härmade nån av MFF:arnas sånger, fast med ett långt gutturalt läte som text. Skönt inlägg i språkdebatten.

Vi är genus
Vi är genus
Spöar Slitz och all annan skiiit
Vi gillar ordet hora
Och vi älskar jämställdheeet

09 november, 2006 17:18  
Anonymous Anonym said...

En journalist som inte är helt borta vad gäller läktarkultur? Oj. Det ser man inte varje dag. Bra inlägg.

"Vi e inte aik" föddes 2003 och blev en grym "läktarhit". Det ska väl tilläggas till Dans inlägg att det inte är en fastslagen text - det måste inte sjungas i den ordningen utan det är fritt fram att lägga in andra omdömen om solna.

10 november, 2006 15:52  

Skicka en kommentar

<< Home