onsdag, september 27, 2006

Indiansommar forever

Stockholm idag var som en spansk storstad. Kanske Madrid. Luften, värmen, ljuset, det speciella bullret från trafik och människor som uppstår i just den luften värmen ljuset. Människor på väg i en varm stad, inte i sakta semesterlunk, utan människor i vardagsrörelse. Människor satt på uteserveringar. Människor var snyggt höstklädda. Människor hukade inte under snålblåst och höstregn utan såg ganska glada ut.

Jag förstår inte dem som klagar. Fick jag bestämma skulle det alltid vara indiansommar.

Jag storhandlade på Apoteket. Jag älskar Apoteket. Jag vet, jag har läst mycket ekonomisk teori i min dag, jag har förstått och håller till viss del med om att det är konkurrens och valfrihet som driver saker och ting framåt. Men. Apoteket är på något sätt den största kvalitetsgaranten i mitt liv, en av få butiker jag verkligen litar på. I ett liv av HM-kläder och Euroshoppers frysta ärter är det underbart med ett ställe där det jag köper alltid håller bra kvalitet och oftast fås till ett rimligt pris. Apotekare är dessutom sjukt kompetenta. Man kan fråga dem om nästan allt.

Och: jag framhåller att möjligheten att slippa välja är en del av valfriheten. Jag betalar hellre lite mer för mitt Telia-abonnemang istället för att ta ställning till olika telebolag, jämföra räkningar och göra ekonomiska kalkyler för att se vilket abonnemang jag eventuellt skulle tjäna några kronor på. Jag vill helst tänka så lite som möjligt på pengar. Det är mitt val. Men det är dessvärre inte ett argument som telefonförsäljarna nöjer sig med särskilt ofta.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej Anja! Jag känner alltid en underlig tillfredsställelse när jag handlar på apoteket. Det känns rejält och fint på något sätt.

01 oktober, 2006 10:53  
Blogger Anja said...

ja, jag vet. men jag undrar om det är sunt att sätta sådan tilltro till apoteket, egentligen? de skulle kunna lura på mig precis vilken skit som helst.

02 oktober, 2006 12:42  
Anonymous Anonym said...

fast det är ju det som är det goa med apoteket, att gör de det så är det ju staten som får stå till svars! istället för som här i storbritannien där man har boots å superdrug å alla möjliga privatägda kartellbildande kedjor som kränger allsköns smörja till hutlösa priser...

11 november, 2006 23:58  

Skicka en kommentar

<< Home